دستگاه قوطی سازی

دستگاه قوطی سازی

با توجه به استفاده روز افزون از قوطی های فلزی در صنایع مختلف و مخصوصاً صنایع غذایی، صنعت ساخت و ساز قوطی های فلزی نیز رونق گرفته است. به شکلی که در اکثر کشورهای درحال پیشرفت به این صنعت به عنوان یک صنعت پردرآمد و آینده دار نگاه می شود. برای اینکه بتوان قوطی های مناسب ساخته و روانه بازار کرد نیاز به دستگاه های به روز قوطی سازی می باشد. چراکه در صورت نبود این چنین دستگاه هایی هرچقدر که متخصصین حرفه‌ای باشند، قوطی های تولید شده نمی تواند مطابق با استانداردهای جهانی باشد. با توجه به اهمیت این دستگاه در تولید قوطی های حلبی و فلزی ما در این مقاله تصمیم گرفتیم، که به بررسی این دستگاه بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه قوطی سازی چیست؟

دستگاه حلبی ساز یا قوطی ساز فلزی دستگاهی می باشد که وظیفه ساخت و تولید قوطی های فلزی و حلبی را به منظور بسته بندی غذاهای پخته شده مانند کنسرو های ماهی و حبوبات و سایر مواد غذایی و البته سایر مواد دیگر را بر عهده دارد.

"</p

کاربرد دستگاه قوطی سازی

از دیرباز به منظور بسته بندی مواد غذایی از ظروف شیشه ای، بسته بندی پلاستیکی، بسته بندی مقوایی، بسته بندی ورقه ای، بسته بندی چوبی و بسته بندی قلع استفاده می شده است. البته امروزه مطمئن ترین نوع بسته بندی بسته بندی فلزی می باشد.چرا که استفاده از بسته بندی فلزی برای بسته بندی مواد غذایی مزایای بیشماری دارد.

بسته بندی فلزی کاربرد های زیادی دارد و به جز استفاده در صنایع غذایی در موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی تولید و مصرف قوطی های فلزی بسیار گسترش یافته است. معمولاً از قوطی های فلزی برای بسته بندی مواد غذایی مانند کنسرو ها و انواع نوشابه ها استفاده می شود.

دستگاه تولید قوطی کنسرو

یکی از مهمترین وظایف یا بهتر بگوییم تولیدات دستگاه قوطی سازی تولید قوطی کنسرو می باشد. که البته با دستگاه مخصوص قوطی کنسرو ساز انجام میشود. این دستگاه همانگونه که از نامش پیداست وظیفه ساخت قوطی های کنسرو را برعهده دارد. معمولا جنس ورقی که برای ساخت قوطی کنسرو استفاده می شود قلع است و برای تولید آن از فناوری های گوناگونی استفاده می شود. البته در کنار فناوری های مختلف وجود یک دستگاه خوب نیز بسیار مهم و با اهمیت می باشد. معمولاً قوطی های کنسرو در سه نوع قوطی کنسرو تکه ای، دو تکه ای کششی و قوطی کنسرو سه تکه ای تولید می شوند.

به منظور تولید قوطی های کنسرو نیاز به گذراندن مراحل متعدد و گوناگونی می باشد. در اولین قدم عملیات کشش و اتو کردن ورقه ها  انجام میشود. سپس ورق های اتو شده و کشش یافته قلع را به منظور بالا بردن ماندگاری موادی که کنسرو میشوند لاک زنی می کنند.

در مرحله بعدی به برش ابعاد مختلف ورق می پردازند و ورقه های برش داده شده را در داخل دستگاه پرس میگذارند در این مرحله لبه های قوطی برگردانده میشود. دوختن کف قوطی به بدنه دیگر مرحله ساخت قوطی کنسرو می باشد که به وسیله دستگاه قوطی ساز کنسرو انجام میشود. توجه داشته باشید که در این مرحله قوطی ها  و همچنین درب قوطی ها ساخته و محیای ارسال به خط تولید میشوند. بعد از انجام دادن این عملیات دستگاه قوطی سازی اقدام به انجام مراحل بعدی می‌نماید. معمولاً در صنایع مواد غذایی به وسیله پرکن مواد غذایی در قوطی ها ریخته می شود و در مرحله بعد دوخت درب قوطی ها انجام می شود. توجه داشته باشید که این مرحله یکی از مهمترین مراحل می باشد، چرا که اگر این مرحله به درستی انجام نشود، ممکن است آنچنان که باید و شاید قوطی کنسرو آب بندی نشده و به دلیل ورود آب و هوابه آن مواد درون آنها فاسد شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی کاربرد و چگونگی عملکرد دستگاه قوطی سازی پرداختیم. به عنوان نتیجه گیری میتوانیم بگوییم که این دستگاه  وظیفه تولید قوطی های فلزی و حلبی را برعهده دارد. یکی از مهمترین دستگاه های قوطی سازی دستگاه ساخت قوطی کنسرو می باشد، که باعث پیشرفت بزرگی در صنایع غذایی شده است. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد دستگاه قوطی سازی و مشخصاً دستگاه ساخت قوطی کنسرو به دست آورده باشید.