تاریخچه جهانی قوطی سازی

تاریخچه جهانی قوطی سازی

تاریخچه جهانی قوطی سازی

امروزه به دلیل استفاده از قوطی های فلزی به منظور بسته بندی مواد غذایی و سایر مواد، صنعت قوطی سازی یکی از معتبرترین و پردرآمدترین صنایع در جهان می باشد، به شکلی که خیلی از  کشورها برای این کار سرمایه‌گذاری‌های زیادی کرده‌اند. شاید برای شما هم به عنوان مصرف کننده و یا به عنوان کسی که قصد ورود به بازار قوطی های فلزی را به هر عنوانی دارد مهم باشد که برای اولین بارقوطی های فلزی چگونه؟ در کجا؟ و در چه زمانی و چه سالی ساخته شده اند.ما در این مقاله تحت عنوان تاریخچه جهانی قوطی سازی به این موضوع پرداخته ایم  پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اولین حق ثبت اختراع

برای ورود به تاریخچه جهانی قوطی سازی لازم است تا بدانیم که اولین حق ثبت اختراع به چه کسی و در چه سالی داده شد. در این مورد باید بگوییم که اولین حق ثبت اختراع به یک تاجر و بریتانیایی و در سال 1810  داده شد.این تاجر اولین ایده نگهداری مواد غذایی را در قوطی های حلبی مطرح کرد.نکته جالب این است که قوطی های حلبی شیوه غذا خوردن جهان را در طول ۲۰۰ سال تغییر دادند.

قبل از اینکه قوطی سازی رونق گرفته و بسته بندی های فلزی به وجود بیایند غذا را در ظرف های در بسته می گذاشتند و ظرف را در آب سرد قرار می دادند و کم کم با جوش آمدن آب درب آن را کمی باز می کردنند و دوباره آن را می بستند. جنس قوطی های استفاده شده برای نگهداری غذا ابتدا فرفورژه بود.نکته جالبی که باید در این مورد بدانید این است که درب باز کن ها تقریباً نیم قرن بعد از به وجود آمدن قوطی های فلزی اختراع شدند، تا قبل از اختراع و به وجود آمدن درب بازکن ها با هر وسیله ای که می توانستند درب قوطی ها را باز می کردند. یکی از مهمترین این وسایل فرفورژه بود و دلیل این انتخاب سخت بودن جنس فرفورژه بود. در اوایل قرن نوزدهم قبل از اینکه صنعت قوطی سازی رونق پیدا کند و مواد غذایی را در قوطی های فلزی و یا همان قوطی های حلبی قرار دهند مواد غذایی را در داخل شیشه های مهر و موم شده نگه می داشتند.

تاریخچه جهانی قوطی سازی

نقش جنگ جهانی اول در تاریخچه جهانی قوطی سازی

همزمان با وقوع جنگ جهانی اول تقاضا برای کنسرو کردن مواد غذایی بسیار بالا رفت و این تقاضا در طول جنگ جهانی و بعد از آن نیز همچنان ادامه یافت.

دلیل این تقاضای زیاد این بود که موادی که کنسرو می‌شدند ماندگاری بیشتری داشتند. در واقع در زمان جنگ اصلی ترین غذاهای سربازان مواد غذای کنسرو شده بود.در آن زمان قوطی سازی و قوطی های حلبی قسمت مهمی از تغییرات انقلاب کشاورزی به صنعتی به حساب می آمدند، چرا که این امکان را به وجود می آوردند که مواد غذایی در فصل برداشت محصول در قوطی های حلبی ریخته و نگهداری شود و در خارج از فصل مورد استفاده قرار گیرد.

بعد از راه اندازی صنعت قوطی سازی که از دغدغه های مهم مخترعان تولید قوطی هایی بود، که نیاز به دربازکن نداشته باشند. سرانجام در سال ۱۹۶۳ برای اولین بار قوطی هایی به وجود آمدند که بدون نیاز به درب بازکن به راحتی باز می شدند،بعد از گذشت تقریبا چهل سال این فناوری و نوآوری به قوطی های بسته بندی مواد غذایی نیز رسید به این شکل قوطی ها را میتوان بدون درب بازکن باز کرد، این نوع آوری خود تحولی  در صنعت قوطی سازی بود. چرا که استفاده از مواد غذایی کنسرو شده به راحتی و بدون دخالت وسیله ای به نام درب باز کن امکان پذیر بود.

 

در مورد تاریخچه جهانی قوطی سازی

می توانیم بگوییم که داستان قوطی های حلبی داستان استقامت و نبوغ است، نبوغی که زندگی همه دنیا را تحت تأثیر خود قرار داده است.پیدایش قوطی های حلبی نحوه غذا خوردن، نحوه سفر کردن و حتی خرید مواد غذایی را نیز تغییر داده است. اما باید بگویم که افرادی که این محصول را تولید و روانه بازار کردند این چنین قصدی نداشتند و در همان  زمان فقط فکر رساندن مواد غذایی به دریا نوردان را در سر می‌پروراندند. حتی با وجود همه قدرت نظامی نیروی دریایی بریتانیا که در قرن هجدهم بی رقیب بود هلند و فرانسه نیز دغدغه تغذیه دریانوردان را داشتند. شاید همین دغدغه باعث تولید و ایجاد کارخانه های قوطی سازی در سراسر اروپا و بعداً در آمریکا و کل دنیا شد.

امیدوارم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد تاریخچه جهانی قوطی سازی به دست آورده باشید.