قوطی فلزی و کاربرد آن

قوطی فلزی و کاربردهای آن

قبل از اینکه صنایع قوطی سازی به شکل امروزی گسترش یابد همواره انسان ها با مشکلات زیادی در مورد حمل و نقل و پخش محصولات غذایی  و البته نگهداری آن مواجه بوده اند، از طرفی مسائلی مانند خراب شدن و یا فاسد شدن و یا از بین رفتن ارزش مواد غذایی باعث شده بود که هر محصولی در زمان کوتاهی در موقعیت جغرافیایی محدودی استفاده شود. اما گسترش صنعت قوطی سازی باعث شد تا فرآیند کنسرو سازی به صنایع غذایی افزوده شده و کمک شایانی به پیشرفت صنایع غذایی کند، با استفاده از کنسرو کردن مواد غذایی به وسیله قوطی فلزی محدودیت زمان و محدودیت جغرافیایی برای مصرف مواد غذایی به کلی از بین رفت، اما اینکه قوطی فلزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ موضوعی است که ما در این مقاله تحت عنوان قوطی فلزی و کاربرد آن به آن می پردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قوطی فلزی چیست؟

قوطی فلزی یک نوع ظرف می باشد که جنس آن از فلز است، معمولاً برای ساخت قسمت بیرونی آن از یک ترکیب نرم و خاص مانند فولاد قلعه اندود استفاده می کنند، که به آن حلب تمام تخلیه نیز می گویند. معمولاً برای ساخت این قوطی ها از فلز های مختلفی مانند آلومینیوم فولاد و قلع استفاده می شود. برخلاف تصور عامه مردم صنعت قوطی سازی یکی از صنایع تخصصی می باشد که بسیار پرزحمت نیز می باشد.

قوطی فلزی و کاربردهای آن

موارد زیاد و گوناگونی در کیفیت ساخت آن وجود دارد و تاثیر میگذارد.

لایه درونی این قوطی از یک نوع لاک مخصوص تولید می شود، این کار باعث می شود که از آن برای برخی از صنایع مانند صنایع غذایی مناسب تر شود. باید توجه داشته باشید که شیوه اتصال و نوع جوش اجزای مختلف آن نیز در کیفیت نهایی قوطی فلزی بسیار پراهمیت میباشد. معمولاً یک قوطی فلزی ساده دارای سه بخش می باشد، این سه بخش را بدنه، صفحه بالا و صفحه پایین می گویند.

بدنه در واقع یک ورق مستطیلی می باشد و دو قسمت بالا و پایین آن در اکثر موارد دایره شکل هستند. به منظور این که درب قوطی فلزی به صورت کامل و بدون هیچ درزی بسته شود باید از نوع خاصی جوش به وسیله پودر و حرارت استفاده کرد. اهمیت این کار در صنایع غذایی بیشتر از سایر موارد می باشد.

کاربرد قوطی سازی

همانگونه که در قسمت ابتدایی مقاله گفتیم این مقاله به دو بخش تقسیم می شود،قوطی فلزی و کاربرد آن، در قسمت قبلی به بررسی قوطی فلزی پرداختیم. اکنون زمان آن شده است که در مورد کاربردهای اصلی این محصولات اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

به شکل کلی می توانیم بگوییم که این قوطی ها در زندگی روزمره ما کاربرد های زیادی دارند، به شکلی که همه روزه ما با این قوطی‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارتباط داریم. اما باید بگوییم که بیشترین کاربرد، مربوط به بسته بندی در صنایع مختلف می باشد، که ما در ادامه به بررسی چند مورد از این صنایع میپردازیم.

روغن اتومبیل

حتماً شما هم تاکنون به مراکز تعویض روغن اتومبیل رفته و شاهد بسیاری از انواع روغن های اتومبیل در قوطی های چهارگوش و قوطی ها گرد بوده‌اید. معمولاً برای بسته بندی روغن اتومبیل از این محصول استفاده می شود، چرا که این قوطی ها از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند.

صنایع غذایی

وقتی صحبت از قوطی فلزی و کاربرد آن می شود یکی از موارد بسیار مهمی که در ذهن ما نقش میبندد استفاده از قوطی ها در صنایع مواد غذایی می باشد، برای مثال انواع کنسرو ها، کمپوت ها و غذاهای آماده و نیمه آماده که، حفاظت از آنها در برابر فسادپذیری و رشد باکتری ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد از قوطی های فلزی برای بسته بندی آنها استفاده می شود. پس می توانیم بگوییم که این قوطی ها در صنایع غذایی بیشترین و متفاوت ترین کاربرد را دارند.

صنعت رنگ و رزین سازی

یکی دیگر از موارد استفاده آن استفاده در صنعت رنگ و رزین سازی می باشد. معمولاً از این قوطی ها برای بسته بندی رنگ های روغنی و سایر رنگ ها استفاده می شود.

بجز این موارد معمولاً از قوطی فلزی برای بسته بندی محصولات پتروشیمی مانند سیلر، کیلر و جلای روغن استفاده میشود.

 

امیدوارم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی و مورد نیازتان را در این زمینه به دست آورده باشید.

برای خرید این محصولات به این لینک مراجعه کنید.