نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو

نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو

نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو کدامند؟ اگر این روزها سری به فروشگاه های بزرگ، سوپرمارکت های محل و یا حتی بقالی های کوچک دور افتاده بزنید، شاید یک چیز یا بهتر بگوییم یک کالا یا خوراکی مشترک که در همه آنها وجود دارد قوطی های کنسرو باشد. قوطی های کنسرو همان قوطی های فلزی هستند که به شکل ویژه ای طراحی شده اند تا بتوانند موادی که در آنها به صورت کنسرو ریخته می شوند بیشترین ماندگاری را داشته باشند و از طرفی طعم آنها از بین نرود و ارزش غذایی آن کم نشود.

اما اینکه چگونه قوطی های کنسرو درست می شوند و چه نکاتی در ساخت قوطی کنسرو باید در نظر گرفته شود موضوعی می باشد که ما در این مقاله تحت عنوان نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو به آن خواهیم پرداخت، پس اگر شما نیز چه به عنوان مصرف کننده و یا چه کسی که قصد جمع آوری اطلاعات در این زمینه را دارید می خواهید که اطلاعات مفید و کاملی در این زمینه به دست بیاورید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

قوطی کنسرو

قوطی کنسرو یک قوطی فلزی می باشد، که در اکثر مواقع جنس آن یکی از سه جنس آلومینیوم، فولاد و یا قلع می باشد.

معمولاً برای حفظ ماندگاری مواد داخل قوطی با روش های به روز و البته مطابق با استاندارد های جهانی اقدام به تولید قوطی های کنسرو می کنند.

به منظور تولید قوطی کنسرو باید مراحل مختلفی گذرانده شود که ما در ادامه به بررسی این مراحل می پردازیم.

انواع قوطی کنسرو

بهتر است قبل از اینکه به برسی نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو بپردازیم ابتدا با انواع قوطی کنسرو آشنا شویم.قوطی های کنسرو معمولاً در دو نوع ساخته و تولید می شوند. برخی از قوطی های کنسرو دو تکه ای و برخی دیگر سه تکه ای می باشند. قوطی های کنسرو سه تکه ای از یک بدنه و دو درب تشکیل شده اند، در این نوع قوطی ها در مرحله اول عملیات جوشکاری انجام میشود و بعد دو درب به آن اضافه می شود.

نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو

در مقابل قوطی های دو تکه ای همانگونه که از نامشان پیداست از یک بدنه و یک درب تشکیل یا بهتر بگوییم ساخته می شوند.

در مورد درب قوطی های کنسرو باید بگوییم که درب های کنسرو به شکل های مختلفی مانند شیاردار، گردن دار و یا ساده تولید می شوند. معمولاً درب های شیاردار یک پوشش داخلی هم دارند. به جز این تفاوت درب های کنسرو از نظر شکل نیز با یکدیگر متفاوت می باشند. در بعضی از مواقع درب قوطی های کنسرو بیضی و در بعضی دیگر از موارد چهارگوش می باشد.

مروری بر نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو

برای ساخت و تولید قوطی های کنسرو استاندارد باید به نکات مهمی توجه شود. مهمترین نکات برای ساخت قوطی های کنسرو عبارتند از:

هواگیری قوطی های کنسرو

یکی از نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو هواگیری قوطی ها می باشد. خارج شدن هوای قوطی های کنسرو به شیوه های گوناگونی انجام می شود.

یکی از این روش ها که معمولا به ۳ تا ۵ دقیقه زمان نیاز دارد، دادن حرارت و بخار  به میزان ۹۰ درجه سانتی گراد می باشد. این کار در تونل کوچک که ۳ الی ۴ متر طول دارد و به اندازه ورود یک قوطی می باشد انجام می شود. معمولاً این تونل ها از جنس استیل هستند.

اندازه گیری خلأ داخل قوطی های فلزی کنسرو

اندازه گیری خلأ را می توانیم یکی دیگر از نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرو بدانیم، هرچند که باید توجه داشته باشید این کار فقط برای قوطی های کنسرو نمی باشد و معمولا برای همه قوطی های فلزی با کارکرد های متفاوت انجام می شود که یکی از حساس ترین کنترل هایی می باشد که در هنگام ساخت باید به آن توجه شود. این اندازه گیری باید در درجه حرارت ۲۰ سانتی گراد انجام شود، ما فرض را بر این می گیریم که محتویات قوطی تحت خلأ باشد به همین خاطر مقاومت میکروب های هوازی بیشتر از مقدار حرارتی می باشد که به آن داده شده است، پس میکروب ها زنده می مانند و نمی توانند در آن رشد کنند.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد نکات مهم در تولید قوطی فلزی کنسرت به دست آورده باشید.