مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی

مراحل ساخت وتولید قوطی های فلزی

مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی

به جرات میتوانم بگویم که قوطی های فلزی یکی از مهم‌ترین محصولات در صنایع غذایی به حساب می آیند.برای اثبات این ادعا فقط کافیست که شما سری به فروشگاه‌های مواد غذایی بزنید تا متوجه این موضوع شوید که برای بسته بندی اکثر مواد غذایی از قوطی های فلزی استفاده می شود.نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که علاوه بر مواد غذایی از قوطی های فلزی برای بسته بندی سایر مواد نیز استفاده میشود. با توجه به اهمیت قوطی های فلزی شرکت ها و کارخانه هایی در ایران و کل جهان اقدام به تولید قوطی های فلزی می کنند. اما شاید برای شما که به عنوان مصرف کننده و یا به عنوان کسی که قصد ورود به بازار قوطی های فلزی را دارد این نکته جالب باشد که قوطی های فلزی چگونه تولید می شوند؟ ما در این مقاله قصد داریم که به بررسی این موضوع تحت عنوان مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی بپردازیم. پس از پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ورق های استفاده شده برای تولید قوطی های فلزی

در این قسمت از مقاله قبل از اینکه به بررسی مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی بپردازیم، ابتدا لازم است که بدانیم برای ساخت قوطی های فلزی از چه فلز هایی استفاده می شود. در بیشتر مواقع برای تولید قوطی های فلزی از سه نوع فلز آلومینیوم قلع و فولاد استفاده می شود. معمولاً برای تولید قوطی های فلزی که مختص مواد غذایی می باشند از ورق های قلع و آلومینیوم استفاده می شود. البته درون ورقه ها را با روکش های مخصوص می پوشند این روکش ها باعث می شود که ماندگاری مواد ریخته شده در قوطی بیشتر شود و از طرفی مانع زنگ زدگی و خوردگی قوطی ها در برابر واکنش های اسیدی و شیمیایی که مواد های ریخته شده در آن ها تولید می کنند می شود.

مراحل ساخت وتولید قوطی های فلزی

بررسی مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی

شاید در نگاه اول و با دیدن قوطی های فلزی حاوی مواد مختلف این تصور برای عموم پیش بیاید که ساخت این محصولات کار بسیار آسانی می باشد. اما در واقع این گونه نمی باشد و ساخت این قوطی ها علاوه بر داشتن مهارت های نوین و فناوری روز دنیا نیاز به دستگاه های پیشرفته دارد. باید توجه داشته باشید که دقت در اندازه گیری و ابعاد در حد چند میکرون نیز حیاتی می باشد. با توجه به اهمیت این موضوع صنعت قوطی سازی به عنوان یک صنعت دقیق شناخته می شود. معمولاً قوطی های فلزی را برای مواد غذایی و غیر غذایی به دو شکل دو تکه و سه تکه می سازند ولی مراحل ساخت تقریباً برای هر دو یکسان می باشد. مهمترین مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی عبارت اند از:

لاک اندود کردن ورق قلع اندود در خط لاک زنی

همانگونه که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم، لاک زنی برای ایجاد لایه بر روی ورق های آلومینیوم و قلع می باشد که باعث بالا رفتن مقاومت قوطی‌های تولید شده در برابر واکنش های شیمیایی می شود.

برش قطعات مختلف قوطی مانند بدنه به وسیله دستگاه قیچی دوبل

بعد از لاک زنی ورق ها را به وسیله دستگاه قیچی دوبل برش بدنه میدهند. توجه داشته باشید که برش بدنه باید مطابق با الگو و به شکل خیلی دقیق باشد.

تولید سیلندر بدنه قوطی به وسیله دستگاه بدنه ساز

بعد از اینکه قطعات بدنه قوطی را برش دادیم حالا نوبت به این است که به وسیله دستگاه بدنه ساز اقدام به تولید بدنه قوطی کنیم.

مرحله بعدی پوشاندن درز جوش بدنه می باشد. که از داخل به وسیله پودر یا لاک به روش الکترواستاتیک به منظور محافظت این قسمت از خوراکی ها و بهتر بگویم محافظت از واکنش های شیمیایی خوراکی ها انجام می شود.

چسبیدن پودر و پخته شدن لاک بیرون درز به سیلندر بدنه در کوره مخصوص مرحله ای دیگر از مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی می باشد.

بعد از گذراندن این فرآیند و مراحل تقسیم بدنه، کنگره کردن قوطی، تغییر دادن شکل سطح مقطع قوطی فلزی، برگشت دادن لبه های بدنه، دوختن کف بدنه که این کار می تواند در چند مرحله و یا در یک مرحله توسط چند ماشین یا یک ماشین انجام شود مراحل بعدی تولید قوطی فلزی می باشند.

 

 

امیدوارم که با نگارش این مقاله توانسته باشیم که اطلاعات کافی در مورد مراحل ساخت و تولید قوطی های فلزی در اختیار شما قرار داده باشیم.