بازیافت قوطی فلزی نوشیدنی‌ ها چگونه انجام می‌شود؟

بازیافت قوطی فلزی نوشیدنی‌ ها چگونه انجام می‌شود؟

بازیافت قوطی فلزی : امروزه یکی از مهم ترین مسائل جهان، بازیافت زباله می باشد. زیرا در صورت عدم رعایت باعث آسیب و آلودگی محیط زیست می شود. در حال حاضر ضایعات فلزی بیشترین سهم تولید زباله در جهان را دارند، که بازیافت پسماندهای آن یکی از موضوعات مهم در جهان است. زیرا فلزات به دلیل استفاده در تمامی صنایع، ضایعات بیشتری را تولید می کند.

یکی از این پوشش های فلزی که از آن استفاده زیادی می شود، قوطی های فلزی می باشد. این قوطی ها مزایای زیادی از جمله مقاومت بالا، عدم تاثیر بر طعم و ترکیب نوشیدنی، قابلیت نگهداری مناسب و مشتری پسند بودن را دارد. بنابراین بازیافت قوطی های فلزی نقش زیادی در حفظ سلامت محیط زیست و تولید مجدد متریال های فلزی را دارد.

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا سوال خود را در رابطه با “بازیافت قوطی فلزی نوشیدنی ها چگونه انجام می شود؟” دریافت کنید.

فرآیند بازیافت قوطی های فلزی

بازیافت فلزات غیرآهنی و یا آهنی طی مراحل خاصی انجام می شود. در بخش زیر به فرآیند بازیافت آن اشاره شده است:

1. جمع آوری و جداسازی فلزات

در اولین مرحله بازیافت فلزات، ابتدا آن ها را جمع آوری و سپس جدا می کنند. یعنی ابتدا تمامی موادی که از فلز ساخته شده اند را به وسیله ظروف مخصوصی جمع آوری می کنند. سپس آن ها را دسته بندی می کنند تا به کارخانه های موردنظر فرستاده شود. بهتر است بدانید که در جمع آوری فلزات، کیفیت آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. زیرا  هدف آن ها این است که از این مواد بازیافتی، محصولاتی باکیفیت تولید کنند.

در ادامه مطلب همراه ما باشید تا سوال خود را در رابطه با "بازیافت قوطی فلزی نوشیدنی ها چگونه انجام می شود؟" دریافت کنید.

امروزه به کمک ربات های پیشرفته، هوش مصنوعی و یا فناوری های جدید دیگر، ابتدا فلزها را به دسته های مختلف باتوجه به کیفیت دسته بندی می کنند. سپس فلزهای باکیفیت را به کارخانه برای ذوب ارسال می کنند.

2. مرتب سازی

بعد از جمع آوری فلزات باکیفیت و جداسازی آن ها از دیگر مواد بازیافتی، در این مرحله باید فلزات قابل بازیافت از فلزات غیرقابل بازیافت جدا شوند.

3. پردازش

در مرحله ی سوم بعد از مرتب سازی، پردازش یا فشرده سازی فلزات قابل بازیافت آغاز می شود.

4. خرد کردن

بعد از اینکه فلزات را تا حدی پردازش کردند، خرد کردن و تبدیل کردن فلزات به قطعات ریزتر آغاز می شود. سپس بعد از خرد کردن به صورت مجدد فلزات را پردازش و یا فشرده می کنند، تا بازیافت آن ها آسان تر شود.

5. ذوب شدن

در این مرحله از بازیافت، فلزات فشرده و خرد شده در یک کوره بزرگی که در آن از فلزات خاصی استفاده می شود، ذوب می شوند. لازم به ذکر است که در مرحله ذوب فلز، از انرژی بسیاری استفاده می شود. بهتر است بدانید که فرآیند ذوب باتوجه به درجه حرارت کوره، اندازه کوره، حجم فلز و فرآیند ذوب می تواند بین چند دقیقه تا چند ساعت انجام شود.

6. تصفیه

بعد از ذوب شدن فلزات برای اینکه از کیفیت محصول و عدم هرگونه آلودگی اطمینان پیدا کنیم، بهتر است فرآیند تصفیه انجام شود. یکی از روشهای رایج تصفیه فلز، الکترولیز آن ها می باشد.

7. خنک شدن فلزات

بعد از تصفیه فلزات نوبت به خنک شدن آن ها می رسد. فلزات برای خنک شدن، در درون نوارهای نقاله حمل می شوند. بعد از خنک و جامد شدن، تمامی این فلزات آب و تصفیه شده و به اشکال مختلفی مانند میله تبدیل می شوند. از این میله ها به مرور زمان برای تولید محصولات فلزی استفاده می شود.

دلیل بازیافت فلزات

باتوجه به مطالب گفته شده می دانیم که فلزات می توانند چندین بار بازیافت شده و بدون تغییری در خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها به صورت مجدد مورد استفاده قرار بگیرند. در بازیافت فلزات علاوه مسئله مالی، حفظ محیط زیست نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باعث حفظ منابع طبیعی می شود.

لازم به ذکر است که انرژی مورد نیاز برای ذوب و بازیافت فلزات کمتر از انرژی مورد نیاز برای تولید آن ها است. زیرا برای بازیافت آن ها از گازهای مضر و دی اکسیدکربن کمتر از تولید آن ها استفاده می شود، که این موضوع در صرفه جویی هزینه تاثیر بسیار زیادی دارد.

نکات مهم در نحوه بازیافت فلزات

در رابطه با نحوه بازیافت فلزات 4 نکته وجود دارد، که عبارت است از:

  • برای اینکه عمل بازیافت راحت تر انحام شود بهتر است، که ضایعات به مراکز مجاز و انبارهای استاندارد تحویل داده شود.
  • برای بازیافت راحت تر فلزات می توانید آن ها را در زمان جمع آوری تفکیک کنید.
  • برای افزایش دما به میزان مناسب بهتر است از دستگاه های مخصوص ذوب استفاده کنید.
  • برای اینکه به سلامت و کیفیت ضایعات فلز آسیبی وارد نشود بهتر است آن ها را به روش اصولی جا به جا کنید.

سخن آخر

در این مطلب به سوال ” بازیافت قوطی فلزی نوشیدنی‌ ها چگونه انجام می‌شود؟” پاسخ داده شده است. استفاده دوباره از مواد معدنی در شکل ضایعات فلزات یکی از روش های جلوگیری از اتلاف فیزیکی در محیط زیست می باشد. علاوه بر این ضایعات در کشورهای سطح جهان کاهش پیدا می کند. همچنین نیاز به جایگزینی و یا استخراج مواد جدید برای تولید مجدد قوطی های فلزی از بین می رود.

 

مطالب مرتبط:

قوطی فلزی